فروشگاه کتاب ریبان

فروشگاه کتاب ریبان

موفقیت کسب کردنی است و برای رسیدن به آن تلاش و پشتکار لازم است نه شانس و اقبالی که با سستی منتظر آن باشیم ...

روش تبلیغات در واتساپ


" بازگشت به صفحه آموزش ها "

روش تبلیغات در واتساپ

۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

استفاده از پیام رسان رایگان واتساپ برای تبلیغات به دلیل رایگان بودن و سادگی آن، خیلی پیشنهاد خوبی به نظر می رسد خصوصاً اینکه تعداد کاربران بسیار زیادی هم از کشور عزیزمان دارد، اما این پیام رسان محدودیت ها یی را هم دارد که باید در نظر داشت، لطفاً مطالب زیر را مطالعه بفرمایید تا از تمام امکانات و محدودیت های واتساپ برای استفاده از امور تبلیغاتی، مطلع شوید؛

برای تبلیغات در واتساپ روش ها و چالش های مختلفی پیش رویتان است که در ادامه به آنها می پردازیم. البته قابل ذکر است که واتس اپ نیز همانند سایر پیام رسان ها به کاربران عادی اجازه تبلیغات گسترده، نمی دهد و برای انجام تبلیغات در این برنامه، فقط روش هایی که در ادامه شرح داده ایم را در اختیار خواهید داشت:

ارسال پیام انبوه به چت خصوصی افراد:
بهترین روش برای تبلیغات در پیام رسانی همچون واتساپ این است که مستقیما متن معرفی یا تبلیغات خود را به چت خصوصی افراد بفرستید، زیرا هر فرد به پیام های چت خصوصی خود، بسیار بیشتر از پیام های ارسال شده در گروه اهمیت می دهد. البته این روش چالش های خاص خود را دارد که ابتدا باید آنها را حل کنید. در ادامه چهار چالش مهم را با هم بررسی می کنیم و راه حل هایی برای هر یک از آنها ارائه خواهیم داد؛

چالش اول؛ دشوار و زمانبر بودن ارسال پیام در تعداد انبوه (بصورت دستی):
یکی از مهم ترین چالش های این روش این است که چطور باید برای تعداد زیادی کاربر واتساپ، پیام ارسال کنید؟ انجام چنین کاری با اکانت اصلی شما و به صورت دستی می توان گفت کار سخت و بسیار وقت گیری است (هرچند برای میزان پورسانت خوب و کتاب ارزشمندی که می خواهید برای آن تبلیغات و معرفی را انجام دهید، ارزشش را دارد). البته استفاده از ربات ها هم مرسوم شده است ولی لازم نیست برای شروع همکاری هزینه پرداخت نمایید، ولی کمی که درآمد کسب کردید میتوانید قسمتی از درآمد خودتان را به این امر اختصاص دهید. ابزارهای اتوماتیک نظیر ربات ها به سادگی می توانند پیام شما را به انبوهی از کاربران (اعم از آشنا و غریبه) بفرستند، بدون این که شما دخالتی در این پروسه داشته باشید. در نتیجه راه غلبه بر چالش اول استفاده از ربات ها می باشد. که البته هزینه خواهد داشت و فعلاً تا زمانی که درآمد مناسبی کسب نکرده اید، این روش را توصیه نمی کنیم.

چالش دوم؛ محدودیت در تعداد پیام های ارسالی در هر روز (با یک خط):
دومین چالش مهم، برای ارسال پیام انبوه به چت خصوصی، محدودیتی ا ست که واتس اپ برای تعداد پیام های ارسالی در یک روز، درنظر گرفته است. شما نمی توانید با یک شماره در یک روز به بیش از 100 نفر غریبه (غریبه = کسی که تا بحال با او هیچ چتی نداشته اید) پیام بفرستید.
به طور کلی دو راه مختلف برای غلبه بر این محدودیت وجود دارد


راه حل اول؛ ارسال پیام به افراد آشنا:
اولین راه حلی که برای مقابله با این محدودیت وجود دارد، ارسال پیام به مخاطبان خود و افراد آشنا (کسانی که قبلا در واتساپ با آنها چت کرده اید) است. در این روش محدودیتی برای ارسال پیام ندارید و روزانه می توانید به هر تعداد دلخواه از مخاطبان و افراد آشنا پیام بفرستید، اما به هرحال تعداد مخاطبان شما محدود است و نمی توانید روی این روش به عنوان راهکاری برای بازاریابی حساب باز کنید زیرا قادر نخواهید بود به این شیوه تبلیغات گسترده و مفیدی داشته باشید. هرچند برای شروع کافی به نظر می رسد.

راه حل دوم؛ استفاده از چندین خط برای ارسال پیام به افراد ناشناس:
اگر بخواهید این محدودیت واتساپ را دور بزنید و روزانه به تعداد بیش از 100 نفر غریبه پیام ارسال کنید، کافیست چند خط مجازی و یا واقعی تهیه کنید و به وسیله آنها تبلیغات خود را انجام دهید.

بدین ترتیب می توانید روزانه با هر خط خود، به 100 نفر فرد غریبه پیام ارسال کنید و برای مثال اگر 10 خط (و در نتیجه 10 حساب واتساپ) داشته باشید می توانید در هر روز به 1000 نفر غریبه پیام بفرستید که برای بازاریابی و تبلیغات، تعداد بدی نیست. البته عدد 10 فقط یک مثال است و شما می توانید هر تعداد که میخواهید خط تهیه کنید و تعداد ارسال های روزانه را افزایش دهید.

البته همانطور که گفتیم ارسال پیام به تعداد انبوه و عوض کردن خط بصورت دستی، کاری تقریبا ناممکن است و پیش برد چنین کاری قطعا نیاز به استفاده از ربات دارد.
اگر بتوانید از همین طریق حتی با یک خط، روزانه فقط ده نفر مشتری برای کتاب پیدا کنید، عالی خواهد بود. شما خیلی راحت میتوانید با جستجو در اینترنت، گروه های مختلف واتساپ را پیدا کنید و با عضویت در آنها، برای اعضای آن، به صورت پیام خصوصی، یکی یکی پیام ارسال کنید.

چالش سوم؛ احتمال مسدود و غیرفعال شدن اکانت:
چالش سوم برای ارسال پیام انبوه به چت خصوصی این است که احتمال ریپورت (گزارش) شدن اکانت شما وجود دارد و ممکن است پس از انجام تبلیغات در مدت کوتاهی، به عنوان اسپم شناخته شوید و حساب کاربری شما غیرفعال شود.

زمانی که در واتس اپ برای افراد ناشناس پیام می فرستید، آنها در پایین صفحه چت، دکمه ای تحت عنوان گزارش اسپم (Report as Spam) مشاهده خواهند کرد که با فشردن آن، می توانند شما را به عنوان مزاحم گزارش دهند. هرچه تعداد این گزارش ها برای اکانت شما بیشتر شود، احتمال مسدود شدن و غیرفعال شدن حساب واتساپ شما نیز بیشتر می شود.

برای کاهش احتمال ریپورت شدن حساب واتساپ، دو راهکار به شما پیشنهاد می دهیم:

اول؛ انتخاب درست مخاطبین هدف:

ابتدا مخاطب هدف کسب و کارتان را بشناسید و درک کنید که چه کسانی به خدمات و محصولات شما نیاز دارند، سپس تبلیغات خود را برای این گروه بفرستید. اگر از این روش استفاده کنید، نه تنها کاربر، شما را گزارش نمی دهد، بلکه از این پیام شما استقبال می کند و بدین گونه تبلیغات شما موثر واقع می شود.

دوم؛ نگارش متن پیام با روانشناسی مناسب:

در نظر بگیرید اگر بدون مقدمه چینی و سلام و احوالپرسی یک تیتر تبلیغاتی و یک لینک را به عنوان پیام دریافت کنید چه حسی خواهید داشت؟ متن تبلیغاتی را صمیمانه و مودبانه شروع کنید، در صورت امکان نام و نام خانوادگی مخاطبین را در متن پیام ذکر کنید و اعلام کنید که شماره آنها را از چه مرجعی بدست آورده اید، اغلب افراد (به ویژه خانم ها) شماره موبایل خود را خصوصی می دانند و اگر بطور شفاف ذکر نکنید که چطور به شماره آنها دسترسی پیدا کرده اید شما را بلاک خواهند کرد. اینکه کمی بیشتر برای هر مخاطب وقت قرار دهید تا به نتیجه برسید خیلی بهتر از تبلیغات بدون نتیجه و کسل کننده است.

پیام را عامه پسند بنویسید. متن پیام را طوری بنویسید که برای همگان قابل فهم و جذاب باشد.

توجه داشته باشید که باید در مورد متن تبلیغاتی هوشیارتر عمل کرده و متنی با روانشناسی خوب تهیه کنید که حس یک پیام تبلیغاتی را به مخاطب منتقل نکند زیرا معمولاً افراد از پیام های صرفاً تبلیغاتی خوششان نمی آید.

چالش چهارم؛ تهیه بانک شماره تبلیغاتی:

تا اینجا حتما متوجه شده اید که برای ارسال پیام تبلیغاتی به چت خصوصی، بهترین روش این است که به افراد زیادی پیام بفرستید. از آنجا که تعداد افراد بالاست، طبیعتا این افراد مخاطبین شما نخواهند بود و ناشناس هستند. بنابراین چالش چهارم این است که چطور شماره ی این افراد ناشناس را به دست آورید و به آنها پیام بفرستید؟ در ادامه سه راه حل برای این مشکل ارائه داده ایم:

اول؛ خرید یا دریافت بانک اطلاعاتی از مراجع فیزیکی. باتوجه به مخاطب هدف کسب و کارتان، می توانید بانک شماره تبلیغاتی را از مراجع مخصوص مثل اصناف، آژانس های تبلیغاتی و... جمع آوری نمایید. به عنوان مثال اگر مخاطبین هدف شما دانشجو هستند، باید بانک اطلاعاتی شماره های دانشجویان را از دانشگاه ها تهیه کنید.

دوم؛ استخراج شماره افراد حاضر در گروه های واتس اپ (راحت ترین و بهترین گزینه). گروه های مختلف واتس اپ را می توانید با جستجو در گوگل، پیدا کنید و در آنها عضو شوید. سپس، شماره تمام اعضاء گروه را استخراج نمایید (کمی زمان بر است اما ارزش امتحان را دارد) و به راحتی لیست بزرگی از افراد حاضر در گروه ها تهیه کنید. دقت داشته باشید که اگر گروه های مرتبط با کسب و کار خود را انتخاب کنید، افراد حاضر در این گروه ها، همان مخاطبین هدف شما خواهند بود و تبلیغات شما برای آنها جذاب تر خواهد شد.

سوم؛ استخراج اطلاعات از سایت های آگهی. روش دیگری که برای تهیه لیست شماره استفاده می شود این است که شماره ی افراد را از سایت های آگهی و نیازمندی جمع آوری نمایید. ولی احتمالاً این روش هم سختی های خودش را دارد و زمان بر است.
بدین ترتیب به سه روش مختلف می توانید لیستی از شماره مخاطبین هدف کسب و کار خود تهیه کنید و پیام تبلیغاتی خود را به چت خصوصی آنها در واتساپ ارسال نمایید.

روش های ضعیف و ناکارآمد تبلیغات در واتساپ؛

ارسال متن آگهی در گروه ها:

پیام رسان واتس اپ نیز همانند سایر پیام رسان های مطرح، امکان ایجاد گروه را در اختیار کاربران قرار داده است. اما ارسال تبلیغ در گروه ها دو مانع اساسی دارد:

اول: اگر خودتان ادمین گروه نباشید و بدون هماهنگی با ادمین گروه پیام خود را ارسال کنید ممکن است از گروه اخراج شوید.

دوم: آگهی شما پس از ارسال به گروه در بین انبوهی از سایر پیام ها گم میشود و مورد توجه قرار نمی گیرد. در نتیجه این روش تبلیغات تنها باعث اتلاف وقت و انرژی شما خواهد شد زیرا راه حل خاصی برای عبور از دو چالش مذکور وجود ندارد.

سخت پایانی:

با توجه به بررسی هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم که واتساپ محدودیت های نسبتا زیادی دارد و اجازه تبلیغات به صورت آزادانه را به کاربران خود نمی دهد، با این حال همچنان روش هایی برای تبلیغات در واتساپ وجود دارد که بهترین روش فعلی تبلیغات در واتساپ، یکی همان تبلیغات نفر به نفر هست و دیگری ایجاد گروه و تبلیغات گروهی.

با تقدیم احترام؛ تیم پشتیبانی باشگاه بازاریابان ریبان

" بازگشت به صفحه آموزش ها "

  انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 68

برچسب های مهم

آدرس: فروشگاه ریبان

کلیه حقوق این فروشگاه متعلق به "باشگاه بازاریابان ریبان" است.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما